‘Geïntegreerde aanpak leidt tot meer slagkracht en flexibiliteit’
‘Nog een werf!’ Wie vaak door ons land rijdt, is die slogan van Willy Naessens Industriebouw ongetwijfeld al eens tegengekomen. Onder leiding van Thomas De Vogelaere combineert de divisie Build de drive van een goed draaiende kmo met de knowhow en de grote voordelen van de verticale integratie binnen de Willy Naessens Group.
‘Die verticale integratie was vanaf het begin de filosofie van Willy Naessens: wat we zelf kunnen, doen we ook zelf’, legt De Vogelaere uit. ‘De voordelen zijn legio: meer slagkracht en flexibiliteit, maar ook meer controle over kwaliteit en planning’.
Toch was deze keuze niet vanzelfsprekend. ‘Wij zwommen bewust tegen de stroom in’, knikt De Vogelaere. ‘Hoewel er in de sector een tiental jaar geleden een ware outsourcinggolf heerste, kozen wij ervoor om alle relevante kennis in huis te halen en te houden. Op die manier kan je sterk organisch blijven groeien, maar ook snel nieuwe kennis van overnames integreren. Het resultaat? Een sterkere positie voor onze klanten én loyale medewerkers. Wij willen geen coördinatiebedrijf zijn.’
Systeembouw de norm
Vandaag is de divisie Industriebouw geografisch georganiseerd in België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Denemarken en Zweden. Binnen de afdeling Build zijn er verschillende bouwformules, met prefab systeembouw als kapstok. ‘Wij werken slim vanaf het begin’, beklemtoont De Vogelaere. ‘Wij luisteren naar de klant en kiezen de bouwformule volgens zijn noden: prefab, casco, sleutel-op-de-deur en design-and-build, waarbij we een project volledig vanaf nul op maat uitwerken voor een klant, op basis van diens specificaties en het terrein.
Met The Circle hebben we binnen die categorie nog een nieuwe bouwformule gecreëerd.’ Naast die geografisch georganiseerde structuur zijn er ook gespecialiseerde bedrijven die zich richten op specifieke onderdelen zoals aluminium schrijnwerk, dakdichting, infra (grond- en omgevingswerken, nvdr.), transport en glas. ’En we voeren die ook uit voor derden.’ Willy Naessens dankt zijn succes aan een voor aannemers atypische werkwijze. ‘Onze kracht ligt in onze customerdriven aanpak’, stelt De Vogelaere. ‘Wij begrijpen de noden van onze klant en vinden daarvoor intern oplossingen. Zo kunnen wij bijvoorbeeld snel antwoorden wanneer onze klanten willen weten wat de embodied carbon is van onze producten, aangezien we ze zelf binnen de groep maken. Onze eigen mensen berekenen dit dan ook inhouse. Het is bovendien een misvatting dat we alleen grote projecten realiseren. We bouwen namelijk ook al vanaf 250 m²’, zegt De Vogelaere.
Verdere groei wordt breed aangepakt
‘We voegen nieuwe specialisaties toe via overnames – ik denk aan de HVAC-specialist Gosseye – of bouwen ze zelf op, zoals we deden met Willy Naessens Alu. Dat begon dertien jaar geleden in een klein atelier van 200 m² en is uitgegroeid tot een volautomatische fabriek van 10.000 m². Misschien geen vanzelfsprekende keuze, maar ze past wel volledig in onze filosofie van verticale integratie,’ besluit De Vogelaere.
Lees de volledige bijlage op: Willy Naessens Group | De Tijd
Foto’s: © switn